Föremål

            

Inventarienummer: D34   Sakord: SKULPTUR , S:T ERIK , HELGON

Material: TRÄ
Teknik: SNICKRATSNIDATMÅLAT
Stil: GOTIK
Funktion: DYRKAN OCH ÅMINNELSE
Tid: 1500-1525

Deposition från: HÄSSJÖ K:A 

"S. Erik. Träskulptur. Stående figur. Å huvudet krona. Röd dräkt med gyllene ornament i schablonmålning, hermelinbräm vid nedre kanten och sidosprunden, framtill parallella veck. Lågt sittande bälte, sammansatt av stora, fyrsidiga beslag. Grön mantel med brun halslinning och innersida. Grönt å underben och fötter. Står å trollet Skalle som ligger på armbågar och knän, utsträkt tunga och baktill avknäppta och neddragna byxor. Hans dräkt i grönt och rött. Står å podium mot dorsal med gloria . Urspr. skåp. H. skulpturen 112 cm., skåpet 133 cm. 1500-talets början. Dep. fr. Hässjö k:a. Medelpad. 1912." (ur lappkatalogen)

"St. Erik. Omkr. 1510. Genom en sammanblandning af Erik och Olof har trollet Skalle som tillhör St. Olofsbilderna kommit in i denna framställning af St. Erik. Olof har undantagslöst skägg, hvarför detta torde böra anses för en Eriksbild. Obs! trollets lustiga grimas. I skulpteringen af drakarna och trollen till St. Mikaels-, Olofs- m.fl. bilder tyckes de medeltida svenska konstnärernas fantasi ha funnit sin största fröjd. Möjligen kan man i dessa framställningar finna resterna af en tradition från den hedniska figurskulpturen af hvilken eljest alla spår äro bortsopade. H. 110 cm. Hässjö, Medelpad." (ur utställningskatalogen 1912)

Figuren föreställer en man i medeltida kläder, stående på en liten människofigur. Mannen är klädd i en knälång, hermelinbrämad dräkt med en slits i vardera sida. Dräkten är långärmad och har ett högt halsstycke samt sex styva veck fram. Kjorteln är röd med ett mönster i svart som föreställer en fransk lilja. Halsstycket har ett gult band i mitten. Ett tjockt och brett bälte vilar på mannens höfter. Bältet är snickrat med blommor och påminner om ett tungt metallarbete. Det finns antydan om att bältet har varit guldmålat. En lång mantel hänger över mannens kropp, uppvikt över höger axel, ner till vänster armbåge och är V-ringad i halsen. Manteln är brun, skinnklädd invändigt och grön med svart mönster på utsidan. Mannen har höga, gröna och spetsiga skor. Huvudet är prytt med en krona. Håret är långt, lockigt och rödbrunt. Ansiktet är avlångt med en liten rund dubbelhaka. Ögonen är något avlånga med tungt fallande ögonlock och höga ögonbryn. Ansiktet är ganska blekt men kinderna är rosiga.
Människofiguren under konungens fötter ligger hopkrupen på knä och underarmar. Han håller händerna vid ansiktet där två fingrar, pek- och långfingret, sticker in i munnen och drar den i ett brett grin. Samtidigt räcker den ut tungan i en ful grimas. Mannens långa, röda byxor som på medeltiden kallades hosor, är neddragna så att skinkorna visas upp. Under dessa röda byxor finns något slags underbyxa i blå färg. Mannen har korta och svarta skor. Tröjan är långärmad med ett grönt vänster- och ett rött högerstycke. Vid öronen hänger långa örhängen i svart och rött. Håret är långt och hänger ner på mannens skuldror. Ansiktet har rosiga kinder och avlånga halvslutna ögon som är målade med svarta konturlinjer.
Skulpturen ska av allt att döma föreställer kung S:t Erik med en gycklare under sina fötter. S:t Erikslegenden berättar om en kung som blev mördad för sin tro. Han blev nedhuggen och halvdöd när man bedrev gyckel med honom innan han slutligen halshöggs. S:t Eriksgestalten framställs oftast som en ung, skägglös man som i ena handen håller martyrredskapet svärdet och i den andra handen riksäpplet eller riksspiran. Riksspiran, som ibland har framställts i form av en fransk lilja, kallas liljespiran.
Tillverkningen av S:t Eriksskulpturen från Hässjö kyrka tillskrivs Haaken Gullesons verkstad av forskarna Jan Svanberg, Ingrid Swarting och Henrik Cornell. Detta görs bland annat på grund av likheter som denna skulptur påvisar med två andra S:t Eriksskulpturer som också är tillskrivna Haaken Gulleson. Det är S:t Erik från Bollnäs och Runtuna kyrkor.

Litteratur:
Andersson, Aron, Mediaval wooden sculpture in Sweden, Volum II, Uppsala 1966.
Cornell, Henrik, Norrlands medeltida konst under medeltiden, Uppsala 1918.
Kilström Bengt Ingmar, Guds hus, Stockholm, 1980.
Lönnroth Erik, Kring Erikslegenden, Kungl. Vitterhets historie och antikvitets Akademiens handlingar, Stockholm 1959.
Sokolowska Katarina, Haaken Gulleson och hans konst, C-uppsats, Lund 1989.
Stenberg Mårten, Enångers gamla kyrka, Hudiksvall 1929.
Svanberg Jan, Gycklaren under S:t Olof och S:t Erik, ur Från S:t Olof till Martin Luther, Oslo 1975.
Swartling Ingrid, haaken Gulleson och hans verkstad, ur Gammal hälsingekultur, Hudiksvall 1956.
Swartling Ingrid, Haaken Guleson skulptör, Stockholm 1968.
Thordeman Bengt, Erik den helige, historia kult relik. Stockholm 1954.

TEKNISK BESKRIVNING
Pigmenten är identifierade med okulär besiktning och jämförelser med en referenssamling. Bindemedel är identifierade med löslighetstest. Träslag är identifierade med jämförelse med en referenssamling. LK2002.

Dimensioner:
Skåpets höjd: 134 cm Skulpturens höjd: 111 cm
bredd: 46,5 cm bredd: 28 cm
djup: 25,5 cm djup: 23 cm
Urholkningens djup: 6 cm
höjd: 52 cm

Stående, krönt mansfigur i skåp. Figuren är utformad som en 3/4 -skulptur i ljust lövträ med plan baksida. Skulpturen är skuren i ett stycke ihop med underliggare och marksockel och har en nischformad urholkning på baksidan. Händerna, som varit utförda i separata delar, tappade och limmade till skulpturen, saknas. Kronans tinnar saknas liksom nästippen. Skåpet är tillverkat i furu och har en rektangulär sockel, delarna är sammanfogade med dymlingar. Baldakin saknas. En del av skåpets ryggstycke saknas. Skulpturen är fastsatt i ryggstycket med fyra stora järnspik.

Skulpturen, underliggaren och marksockeln är grunderade med animaliskt lim och krita. Karnationen är ljus med kinder, haka och panna tonad i rött. Läpparna är målade med cinnober. Ögonbrynen är målade med ockra. Iris är blå, pupillen och iris kanter är svarta. Ögat markeras med ett svart streck upptill och ett rött streck nertill. Håret har en mörkröd undermålning, mattförgyllt med bladguld och överlaserat med brunt. Den del av håret som inte är synlig framifrån är målad med gult. Kronan har haft nio tinnar limmade i urtag, samtliga saknas. Ojämnheter vid tinnarnas infästning har dolts av väv i tuskaft. Kronans utsida är grunderad och förgylld med polerat bladguld på röd bolus. Dräkten är målad i cinnober i limfärg och dekorerad med ett schablonerat mönster i zwischgold formad som en fransk lilja. Dräkten har två slitsar i sidorna. Slitsarna och dräktens nederkant är målad svart och grått i oljefärg i ett hermelinmönster. Bältet är snidat som blommor förgyllda med polerat bladguld på röd bolus Mantelns utsida är grön troligen målad med kopparresinat och dekorerad med schablonerade stjärnor i bladsilver som oxiderat svarta. Mantelns insida är modellerad i oljefärg med brunt och ockra. Skulpturens höga skor är gröna troligen målade med kopparresinat. Underliggaren är målad i cinnober, caput mortuum, svart och grönt. Skåpets sockel är delvis grunderad och bemålad med cinnober och svart. Ryggstycket är grunderat på fram och baksida. Framsidan är målad med svart och glorian är ristad i grunderingen och målad i gult med ett rött mönster längs kanten.


Skriv kommentar

Förnamn   Efternamn  
Gatuadress Ort
E-post Säkerhetsfråga (lös räknetalet) 2 + 7 =  
 
Skriv ut   Dela: Facebook Twitter




Upptäck mer


MÄNNISKOR

ARKEOLOGISK UNDERSÖKNING GRAVANLÄGGNING GRAVFÄLT GRAVHÖG ARKEOLOGI

BYGGNAD

Hammare

Tapetprov

Spets